بنویس طفره نرو (ترانه)طعم عشق را مزه مزه می‌کنم

تمام خوشیِ تحصیل راه مدرسه بود. همراه با لذتی کوتاه و گذار. گذر دوچرخه‌ای و نگاهی مهرآمیز و تپش  قلب. دیگر نه درس  را می‌فهمیدم و نه می‌دانستم که چرا معلم فیزیک از گردش گلوله‌ای حول محورش می‌گوید! گویا از قلب من که در دوران است می‌خواهد بگوید. قلبی که می‌چرخد و نمی‌خواهد سر جایش آرام و قرار بگیرد. چرا معلم شیمی وقتی از پیوند کوالانسی می‌گفت من خودم را در پیوند با همان لحظه گذرای دوچرخه سوار می‌دیدم و نگاهی مهرآمیزی که مثل صاعقه می‌گذشت.  فقط دبیر ادبیات حال من را می‌دانست:”هزار جهد بکردم که سّر عشق بپوشم/نبود بر سر آتش که نجوشم” مثل گلوله‌ی داغ می‌سوختم و عاشقانه خاکستر می‌شدم و زمزمه شعر بر زبانم بود. هزار جهد که سّرش بپوشم اما در خلوت، موقع مشق نوشتن و حل مسایل ریاضی ضبط صوت، حال دلم را به زبان تصنیف می‌گفت و رازم آشکار می‌کرد.«ای که بی تو خودم تک و تنها می‌بینم…»

خواندن شعر و گوش دادن آن با صدای خواننده دنیایی از حسرت و آرزو به همراه داشت. خواننده به علت جبر تاریخی مهاجرت کرده‌بود ولی برای ما دست مایه‌ای از ابراز عشق گذاشته‌بود. در خلوت خانه عاشقانه می‌خواندم و خودم را در لذت آن نگاه گذرا غرق می‌کردم.

آنچه در نسل ما مورد مؤاخذه بود همان عشق و از همه بدتر ابراز آن با خواندن تصنیف و ترانه بود. باید گوشمالی می‌شدم و می‌شنیدم: «اگه ریگی به کفشت نباشه چرا ای شهیدان در خود تپیده گوش نمی‌دی.» دفترهای شعرهای ما پاره و از شنیدن صدای خواننده با شکستن نوار کاست برای همیشه محروم می‌شدیم. خواهر کوچک و چه به آهنگ عاشقانه گوش دادن! خواهر باید مطیع و فرمانبر باشد. باورپذیر نبود که خواهر کوچک عاشقی کند.

برادری که خودش فرمانروای عاشقی و گل سرسبد پسرهای محل بود. چندین و چند عاشق دل سوخته داشت. هر چند خودش خبر داشت ولی به آن‌ها التفاتی نمی‌کرد و با تکبر و تبختر راه می‌رفت و ناز می‌فروخت تا در حلقه کدام بیفتد. رازگونه بگویم در دام عشق افتاد. اما سفر و مهاجرت و تحصیل همه چیز را برایش گونه‌ای دیگر معنا کرد.

رضا دادم که عشق را در دلم چون گنج پنهان کنم و طعم شیرینش را با گوش دادن به آهنگ “ای که بی توخودم تک و تنها می‌بینم” هنوز مزه مزه کنم.

شما با کدام ترانه‌ها خاطره دارید؟برای من در کامنت بنویسید.

۲۱ اَمردادماه ۱۴۰۲

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *